Shanghai, egy napban
2014. október 20. írta: veronel

Shanghai, egy napban

1.jpg

Ez itt kérem Shanghai. Szombaton Mester úrral ide kirándultunk ugyanis.

Mindjárt az elején kiírom magamból, hogy elvesztettem Macit. A folyóparton sétálva ezután a fotó után valószínűleg rosszul raktam vissza a táskámba és valahol kiesett.

2.JPG

 

Háromszor rohantam végig a bejárt útvonalat, mert valahogy reménykedtem az Univerzumban, hogy ha elég erősen akarom, meg elég erőfeszítést teszek, hogy bebizonyítsam fontos nekem, akkor megtalálom, de sajnos ez nem az a nap volt. Persze, annyi ember között kicsi az esélye, hogy ne vegye fel valaki. Megsirattam. Többször is. A fene egye meg három éven át mindenhol velem volt. Egyedül Dániába nem vittem magammal, véletlenül. Pedig a Lego sárkánnyal szép pár lettek volna. Szóval, Good bye Maci! Viszlát és kösz a halakat!

Bepróbálom a tovább gombot, hogy az alapoldal ne legyen olyan hosszú. Szóval, részletes beszámoló a tovább mögött.

Szombat reggel hét órára beszéltük meg a találkozót a szállodához. Persze, Mester úr megint késett (már a múlt héten is), mondjuk ezúttal csak pár percet. Majd még pénzt is váltott. A negyed kilences vonatot akartuk elérni és még nem volt jegyünk, tehát én nem bántam volna, ha tartjuk magunkat a megbeszéltekhez. Szépen elsétáltunk a metróig, majd elmetróztunk a vasútállomásig. Több is van egyébként, csak szólok, hogy akit az ilyesmi érdekel, mire készüljön.

Szóval, vasútállomás, jegyvásárlás, papírra előre felírt vonatszámokkal, némi mutogatással viszonylag gyorsan letudtuk ezt az akadályt. Ahhoz, hogy jegyet vehess kell valami igazolvány. Külföldiek esetén útlevél. Ráírják a nevet és az útlevélszámot a jegyre, majd mielőtt belépnél az állomás épületébe egy pecsétes ember ellenőrzi, hogy stimmel-e és lepecsételi a jegyet. Ezután jön a röntgen a táskának és a fémkapu az embernek. A fémkapu mindenkinek besípol, így a kézi detektoros ember is mindenkit végig scannel. Ezután jön a várócsarnok, ahol a nagy táblán ellenőriztük, hogy onnan megy-e a vonat, ahonnan a jegy mondja. És onnan ment. Már tódultak is a peronra az emberek. Itt automata kapuk vannak, amik leolvassák a jegyen lévő QR kódot. Ezután a peronon lehet várakozni, ott ahova majd az a kocsi érkezik, ahova  a jegyed szól. És jelentem a kocsi tényleg a felirathoz érkezik. Itt tűnt fel, hogy nincsen ülés szám a jegyen. Szóval álltunk Shanghaiig. Későn vettük a jegyet, már nem volt ülőhely, de ez itt nem probléma. Persze, csak 23 perc volt, szóval semmi gáz. Szerencsére az esti vonatra elővételben vettük a jegyet, így ott volt ülőhelyünk.

Én semmit sem tudtam Shanghairól, mármint arról, hogy hova érdemes menni, mert nem volt időm/kedvem utánanézni. Úgy volt, hogy Mester úr egy egykori iskolatársa csatlakozik hozzánk és ő majd megmutat mindent. Ez nem így lett, mert az ember épp Németországban volt és kénytelen volt meghosszabbítani az ott tartózkodását, így péntek helyett csak vasárnap ért vissza. Szerencsére, kiokosította Mester úrat, így egyenesen a Nép terére metróztunk (People’s Square), ahol előbb lelkesen kerestük a 4-es kijáratot, mert ott kellett volna kimennünk a városnéző busz legkönyebb megtalálásához. Egyetlen felirat sem sietett azonban a segítségünkre, amit először furcsáltunk, majd találtunk egy térképet az állomásról, de azon sem volt négyes. Na itt esett le, hogy Kínában a 4 a legszerencsétlenebb szám vagyis itt például kihagyták a számozásból. Mivel az ötöshöz voltunk legközelebb, ott mentünk ki. És láss csodát épp csak keresztül nem estünk a városnéző buszos jóembereken. Rövid alkudozás után úgy döntöttünk, hogy a buszos túra + magas torony belépő helyett, a buszos túra + hajótúra verziót választjuk. 200 RMB. Ez a Big Bus társaság volt és ezért az árért az ember fel le ugrálhat a három buszos útvonalon lévő megállókban (piros, zöld és kék) illetve résztvehet a hajós túrán, plusz ajándékba kap még egy egyirányú jegyet a városnéző alagútba (50 RMB értékben). Erről nekem fogalmam sem volt, hogy micsoda, de Mester úr állította, hogy látni kell. Én meg elhittem. (Spoiler: nem kell!) Fontos tudnivaló, hogy a hajóútra szóló voucherrel el kell menni a hajós jegyirodába és beváltani egy hajójegyre. A hajók este öt és kilenc között járnak. Mi hatkor mentünk a pénztárhoz és a hét órás volt az első hajó, amire tudtak jegyet adni. Csak mondom.

Szóval. Városnéző busz.

3.jpg

Például ilyen is lehetett volna, de a miénk nem ilyen volt, annak nem volt teteje fölül. Szóval süvített a menetszél és sütött a nap. Igen, leégtem. Viszont móka volt, szóval megérte.Egyébként van olyan része is felül, ahol van sátortető, az elején meg üveg, ha az ember nem bírja a huzatot. De fotózáshoz, szabad nézelődéshez egyik sem előnyös.

Először körbebuszoztuk a piros útvonalat, majd a zöldet és végül a kéket.

map.jpg

A zöld útvonalon lepattantunk a Jade Buddha templomnál. Ide 20 RMB a belépő és még 10 RMB, ha a jáde buddhára is kíváncsiak vagyunk. Itt sikeresen belefutottunk egy amerikai nyugdíjasokból álló csoportba, akik mindent produkáltak, amiért utáljuk az amerikaiakat. A jáde buddhát nem lehet fotózni, ezt ötször – hatszor mondták el, de persze az egyik néni azért az ipadjével lefotózta, mert az neki jár.

A templom előtti bazársoron lehet venni mindenfélét égetni. Spirituális pénzt, még papírból hajtogatott laptopot is kapni, meg mobilt és fényképezőt. Ezeket aztán a templomban fel lehet áldozni. Vagy lehet gyertyát, füstölőt gyújtani.

4.jpg

Van itt három arany buddha is, akik közül a középső az általunk Buddhaként ismert Siddhartha, a vallásalapító, a másik kettő pedig a két legfontosabb tanítványa.

5.jpg

A falakon pedig mennyei buddhák szobrai, akik ránézésre a több istenhitből vándoroltak át a buddhizmusba. Harcosok, tanítók, miegyebek. Nem csináltam sok fotót, mert rengetegen imádkoztak, áldoztak és valahogy ilyenkor mindig bűntudatom van.

Ezután vissza a buszra, irány a kék vonal, ami az üzleti városrészben köröz, vagyis a sok szép felhőkarcoló között. Ez Pudong városrész, a keleti part (Dong = kelet – ezt már megtanultam), amit direkt azért építettek, hogy idevonzzák az bankokat, kereskedőket.

6.jpg

 

Innen visszabuszoztunk és leszálltunk a The Bundnak nevezett részen. Ez a folyó nyugati partja, ahol gyönyörű art deco és koloniál stílusú épületek állnak. Ez volt a régi Shanghai elitjének központja. Bankok, klubok, vám- és kereskedő házak az út másik oldalán pedig egy sétaút, ahonnan ezrek fotózzák a tévétornyot és a sörnyitót.

7.jpg

 

A régi oldal nekem sokkal jobban tetszik, mint a modern Pudong. Kelet Gyöngye (tévétorony) és sörnyitó illetve a még épülő nagyon magas ház. Ebbe egyébként szélturbinákat és esővízgyűjtőket is terveztek, hogy minél több energiát termeljen magának az épület. Elvileg 2014-ben kellene elkészülnie. A nagy arany torony melletti alacsonyabb téglaszínű épület az itteni ShangriLa. Szerintem a miénk szebb.

8.jpg

Városnéző-alagút: a Bundot köti össze a Gyönggyel, a folyó alatt. Távvezérlésű fülkék közlekednek benne sínen. A pár perces utat neonfényekkel, vetítésekkel próbálták érdekesebbé tenni. Szóra sem érdemes.

9.jpg

 

A promenádon is van néhány érdekesség. Például virágfal, ahol szerintem milliós számban készülnek a szelfik ill. közösségi oldalakra szánt profilképek.

10.jpg

Egy egykori forradalmi hős, később Shanghai polgármesterének szobra. (Elsőre azt hittem a nagy Mao az, de mivel a neve csak két karakter, kénytelen voltam elolvasni a történetét)

11.jpg

Ilyen kis cuki autókból árulják a kólát. Meg a Sprite-ot.

12.jpg

 

Naplemente után (17:20!) lehet menni hajózni, hogy készülhessenek az életlen képek a kivilágított városról. Készítette néhányat, hogy legyen mit megosztani, de leginkább csak ámultam és bámultam.

Bund éjjel.

13.jpg

Pudong éjjel.

14.jpg

Kelet Gyöngye, éjjel.

15.jpg

Ezután visszametróztunk az állomásra, hogy még éppen elérjük a vonatunk.

16.jpg

 

17.jpg

Ez egy picit hosszabb utazás volt, mert megálltunk Kunshanban. De így is csak 40 percünkbe került megtenni a 84 km-t.

Sajnos, Suzhouban már nem járt a metró, amit tudtunk. Egyből a taxik felé vettük az irányt. Igen ám, de a drágák úgy gondolták, hogy majd jól lehúznak minket. Amennyire én tudom, nem alkudozhatnának, mert szabott tarifával dolgoznak, de ezek vagy illegális taxisok voltak vagy hülyék. Az egyik 100 a másik 60 RMB-ért akart minket fuvarozni. Mondtam, sajnos apa, nekem erre 30 RMB-m van, vagy gyaloglunk. El is indultunk gyalog, de rá kellett jönnünk, hogy az autópálya az egyetlen út a városfelé. Rövid bóklászás után betértünk egy kisboltba, mert éhes is és szomjas is voltam. A Bing fordító segítségével megkértem az eladót, hogy hívjon már egy taxit, mert mi nem tudjuk a telefonszámukat. Sajnos foglalt volt a központ, amit én megértettem a néni mutogatásából is, ő felhívta a fiát, aki beszélt angolul, hogy elmondja nekem, hogy próbáljam meg később. Aztán, ahogy kiléptünk a boltból egy taxis épp kirakta a fuvarját, így gyorsan leintettük. Természetesen a Wealthy-t (a hotelt ahol Mester úr lakik) ő sem ismerte, de a Shishan Lu-ra rögtön mondta, hogy ShangriLa? Mondtam, persze, ShangriLa. Az irány ugye jó gondoltam, majd a körforgalomnál kiszállunk. Így is lett. És mennyibe került? 29 RMB-be. Jó, volt még mellé 10 kellemetlen percünk, míg a hazautat kerestük. De megérte.

Ezt csak úgy a végére.

18.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://veronel.blog.hu/api/trackback/id/tr816809503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabardin 2014.10.21. 10:29:15

Elolvastam, csalódtam.
Aki Shanghai-t akarja megismerni, ne ez alapján tegye. Ennél értelmesebben is el lehet tölteni ott egy napot. Maglev, Óváros, Örömök kertje.

Krisz6 2014.10.22. 11:27:02

Kedves gabardin! Az internet nagyon hasonlít a televízióra, ha nem tetszik, ki lehet kapcsolni. Nem kötelező egy cikkre rákattintani, ha pedig menet közben jössz rá, hogy vacak, végigolvasni végképp nem kötelező. De az, hogy még negatív kommentelésre, meg okoskodásra is fordítasz időt és energiát egy cikknél ami, NEKED nem tetszik, az teljesen elképeszt... Vagy mindenképpen közhírré kell tenned egy sokak által olvasott blogon, hogy Te okosabb vagy, és jobban tudod... Szomorú... Ahogy az is, hogy a hírnévhajhászásod engem is annyira fel tudott bosszantani, hogy időt és energiát pazaroljak egy válaszra, amit valószínűleg el sem olvasol... Bocs Veronel!

gabardin 2014.10.22. 14:45:35

@Krisz6: Kedves Krisz6! Az internet szabad és mindenki szabadon elmondhatja a véleményét. Talán én is. Aki nyilvános blogot ír, gondolom vállalja azt, hogy emberek esetleg elolvassák. Én ezt tettem, volt lehetőség kommentelni, ezt is kihasználtam, mert tényleg csalódott voltam. Okoskodtam? Lelked rajta. Sokak által olvasott blog? Akkor meg pláne. Nem tudom miféle hírnevet lehet itt a kommenteléssel szerezni, nem az volt a célom. Sajnálom, ha felbosszantottad magad. Ne szomorkodj, menj el Shanghaiba, de előtt olvass el egy útikönyvet vagy egy hiteles blogot, hogy aztán utólag ne bánkódj, hogy mi mindenről maradtál le.

veronel 2014.10.23. 03:25:51

@gabardin: Nagyon köszönöm, hogy elolvastál. A kritikát is köszönöm! Sőt, igazad is van. Ha ez a blog arról szólna, hogy utazási tanácsokat adok és programokat ajánlok, akkor még meg is fogadnám. Ugyanakkor ez a blog nem erről szól és ez talán a jobb felső sarokból ki is derül. Ez itten az én életem és mindaz, ami velem történik. Amit én élek meg. Objektíven nézve a napjaim nagy részére igaz, hogy ennél értelmesebben is el lehetne tölteni. :) Arról hogy az Index kiemelésre érdemesnek találta a posztot nem tehetek. Ahogy arról sem, hogy elvett az életedből 7 percet. Sajnálom. Őszintén. Ez a blog azoknak szól, akik kiváncsiak rá, hogy mi van velem, főleg mivel két évig másik kontinensen élek, mint a családom és a barátaim. Számomra az utazás nem azt jelenti, hogy előre tájékozódom, nehogy lemaradjak valamiről. Számomra az utazás azt jelenti, hogy élvezzem amit látok és átélek. Nem mások mondják meg, hogy egy adott városban mit kell látni, miről nem szabad lemaradni. Mondjuk, ha elolvastad a bejegyzést, talán feltűnt, hogy a leglényegesebb momentum, amivel a legtöbbet foglalkoztam az az a tény volt, hogy elvesztettem egy plüss macit... Mert nekem Shanghai már örökre összekapcsolódik ezzel a ténnyel. Ahogy Burgosz azzal, hogy eltévedtem és mocskosul fájt a lábam. Freiburg a 14 Eurós mozijeggyel, Párizs a szomjúsággal, London egy jóbaráttal. Krisz pedig biztosan nem fog lemaradni semmiről, mert amikor majd együtt megyünk Shanghaiba akkor jól fogjuk érezni magunkat. És csak ez számít. Előre szólok, hogy a következő Shanghai poszt az art deco épületekről fog szólni, ugyanis, ha legközelebb megyek (immár egyedül), azokat fogom csodálni. Szóval, kérlek, menj el és ne gyere többet vissza!:) Köszönöm! BÉKE!
süti beállítások módosítása